Doorgaan naar hoofdcontent

Thuis op vakantie!



Kinders ingeladen, koffer vol en weg stress!

Vorig weekend vertoefden we in het heerlijke huis van gastvrouw Geert van Zussenzo in Riemst, Limburg.
Dit stoer familiehuis heeft een mooie grote tuin en straalt hygge uit.
Hu wat?! Hygge? Niks culinair of zo hoor (no cooking vibes for this momster), maar Deens voor gezelligheid, knusheid, genieten van goed gezelschap en lekker eten. 

Huis of thuis

In elke kamer kom je wel iets 'gezelligs' tegen.
Zo heeft de mooie open woonkamer een heus krijtbord en een echte verkleedkoffer, totally kidsproof. De knusse zithoek heeft een echte beamer, levensgrote minions en geeft je een echt cinema gevoel. 

 


De volledig uitgeruste keuken nodigt zelfs mij uit om te hapjes te maken en een mojito te fabriceren. Voer voor echte keukenprinsessen dus. Haha.

 

De slaapkamers zijn knus, huiselijk en stralen de warme scandinavische sfeer uit. 
In de badkamers hangen de hagelwitte badjassen die alleen maar bijdragen aan het zengevoel.

En dan de tuin! Mannekes, beeld u in, heerlijk groen, een waterpartijtje met goudvisjes, kinders die meteen de stelten uitproberen. Waan u in la douce france, want achter de 2 robuuste grote catalpas ligt eerlijk waar een echte petanque baan. Ligzeteltjes roepen mijn naam, een kampvuur staat al op ons te wachten en ik denk dan wat een pareltje is dit.


 

De zussenzo is een stoer familiehuis voor 12 tot 18 personen. Er zijn 5 slaapkamers en 3 badkamers; plek genoeg dus om een heerlijke tijd te beleven! Want zodra Geert je de sleutel heeft gegeven en je haar heb uitgezwaaid alsof je op je eigen oprit staat, ben je thuis op vakantie. 

               



  

 


Kidsproof uitstapjes maken

Let' go underground

Riemst is een prachtige, glooiende streek en ligt ongelofelijk dicht bij Maastricht. Maar met 5 kinders tussen 3 en 10 gingen wij gewoonweg underground.


In de mergelgrotten van Kanne kan je tot 15 augustus exclusief de kwekerij van de paarse ridderzwam bezoeken. En dat is best indrukwekkend, onze kids leerden hoe zo een zwam groeit en hoe de mergel uit de grot ontgonnen wordt. 

 

Clementine, onze vriendelijke gids, vertelde ons hoe exclusief (lees duur) zo een zwam wel is, maar ook hoe lang deze grotten al stenen leveren voor het maken van kerken ed. 
Ze bracht een overheerlijk rijsttaartje voor ons mee en loodste ons doorheen de donkere gangen van de grotten. 
 
En net doen Mil besliste dat s'avonds grote man, s'morgens ook grote man heel vermoeiend was, kregen de kids een grote steen mergel voorgeschoteld, wat vijlen, spijkers en nagels en was het workshoptime! Fun verzekerd.


De toren van Eben - Ezer

Dit ietwat speciale levenswerk van Robert Garcet neemt je mee in een fantasierijke wereld.
Op de toren staan grote vreemde wezens die misschien wel in een game van vandaag zouden passen.


 
 Achter de toren bevindt zich een groot bos vol kunstwerken. De route is net lang genoeg en onze kinders passeren de gekste creaties en genieten volop van de buitenlucht.
 
 

Afsluiten in de Jambrouwerij

Lekker confituur proeven als laatste stop. In de jambrouwerij maakt Maarten zelf heerlijke jam, met soms heel verrassende combinaties. Wij vonden de peer- lavendel jam opmerkelijk fris. 
In het gezellige winkeltje vind je ambachtelijke delicatessen allemaal gemaakt van de Limburgse fruitbomen. Maarten vertelt je sappig zijn verhaal terwijl je de confituur proeft op een toastje. En net als de kinders hun aandachtsspanne volledig op is, komt Maartens vrouw onze kroost wegplukken om leuke tekeningen te gaan maken. 
 
 
 
Ik kan u vertellen dat hier kiezen verliezen is, maar de peer-lavendel jam, de bbq-saus en de Limburgse honing - mosterd dressing gingen mee in de sjakosj. 

Qualitytime bij het kampvuur

Tijd tikt snel, maar het huis van Geert doet je onthaasten. 
Smikkelen van spaghetti, chillen in de ligzeteltjes onder de reuze catalpas terwijl de kids met circusmateriaal spelen, een glaasje drinken, petanquen als echte fransozen, met een fleeceke popcorn maken op het kampvuur, saunake doen, bewust genieten van het moment, van ons gezin en de vrienden om ons heen... meer moet dat niet zijn.

x Ann 












 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Naar uw kamer! Yesss

Mama, ik wil een tienerkamer!  9 jaar geleden maakte zij mij voor het eerst mama, moeder, nog meer emo-mens, nog een kwetsbaarder hartje. En net nu ik nog een jaar heb voordat ik mag spreken van een tiener in huis en dat emohart nog wat kan wennen, zegt deze dochter doodleuk een tienerkamer te willen voor haar 9de verjaardag! Wel, ja ... het komt er toch wel van eh.  Er lopen hier nog pateekes rond onder de 10, dus moederhart-gewijs zit dat nog wel goed.   Een tienerkamer; hoe begin je daaraan? Ik vroeg raad aan de dames van Designed for Kids . Karen en Katrien vroegen naar de interesses, lievelingskleuren en ideeën van Reene.  Met die informatie gingen ze aan de slag en maakten ze een moodboard dat nog aanpasbaar was, ze gaven raad over de kamerindeling en reikten ons het juiste kleuradvies aan. We kregen een accessoireplan en een shoppinglijst.  Steeds met veel ruimte voor aanpassingen, want wat voor hen telt is dat de tiener in spe zich echt thuis voelt in haar eigen nieuwe plekje. 

De selfieluis in huis...

Lap...de tweede week van de school had zich amper ingezet en ik vond al het gevreesde papiertje in de boekentassen. De luizen zijn in aantocht... of beter gezegd, ze zijn misschien reeds gearriveerd. Al krabbend in mijn eigen haar snel ik dan naar mijn kinders toe, die eigenlijk al niet meer opkijken van deze briefjes. Want spreken over luizen is, met jeuk in mijn haar geloven in de virtuele luis. Maar dus, als een volleerde luizenmoeder (haha) graaf ik dan in die blonde hoofden van mijn kroost om al twijfelend mezelf af te vragen of dit een zandkorreltje is of het gevreesde L-diertje. Na een grondig nazicht met de smartphonezaklamp en al kon ik tot de constatatie komen dat die vervelende luizen nog niet hun kamp hadden opgeslagen in die blonde kopjes. En tot voor kort wist ik nog niet dat je ook preventief te werk kan gaan, maar er bestaat dus een heerlijk geurend spayke van Silikom , gewoon te koop bij de apotheek. Met deze spray, die ruikt naar mango en appelsien, sprit
Afscheid in sjtijl Tis zover, of EricVanLooy-gewijs, t’is gebeurd. Mijn baby is niet meer! Anders gezegd, onze Milleman (geboren 4 kg droog aan de haak), is altijd een groot ventje geweest. Maar mannekes, das de jongste, de laatste, nummertje drie, mijn baby dus. En vanaf deze week is het manneke naar school. Dat hij er helemaal klaar voor is , was drie maanden geleden ook al pijnlijk duidelijk toen hij de volgende mededeling deed: ” Mama, Mil ook meestej Stistof jaan, mil ook bootjes en zuipsap mee”  (google translate: mama, mil ook meester Kristof gaan, ook boterham en fruitsap mee )  Alhoewel zuipsap ook kan, want boy drinkt die kleine man veel. Aansluitend ging meneer meteen voor ne upgrade want meester Kristof, das wel meteen tweede kleuterklas. Mijn week moederhart stond juist geen drie seconden stil. Edoch   (finaly, i can use the little bugger, mijn leraar fotografie gebruikte dit woord ooit veel te veel)  moet er dus afscheid genomen worden. Afscheid van de onthaalmoeder, afsc